حمل کالاهای خطرناک هوایی

حمل کالاهای خطرناک هوایی – بخش سوم

نحوه تکمیل اظهارنامه حمل‌کننده کالاهای خطرناک و بارنامه هوایی

همراه با اظهارنامه حمل‌کننده کالاهای خطرناک، شرکت حمل‌ونقل بار بارنامه هوایی را نیز تکمیل می‌کند. اطلاعات لازم برای تکمیل شرح زیر است:

بیانیه اطلاعات رسیدگی، محموله‌ی مخلوط در صورت قابل اجرا، اگر اظهارنامه حمل‌کننده نیاز نباشد، سپس شماره UN یا ID، نام صحیح حمل، تعداد بسته‌ها، و مقدار خالص هر بسته باید مشخص شود. بارنامه هوایی همچنین باید نشانگر استفاده از یخ‌خشک باشد و باید شامل مقادیر مجاز کالاها و هرگونه اسناد ویژه‌ای باشد.

حمل کالاهای خطرناک هوایی

نکاتی درباره بسته‌بندی کالا‌های خطرناک

بسته‌بندی مناسب کالاهای خطرناک برای حمل ایمن مواد خطرآفرین بسیار مهم است. اولویت دادن به اینکه بسته بندی‌ها به خوبی مونتاژ شده و به اندازه کافی محکم هستند تا دستکاری شوند، ضروری است. اما هنگام بسته‌بندی حمل مواد خطرآفرین، فرستندگان باید دستورالعمل‌های دیگری را مطابق با کلاس‌ها و درجه خطر هر ماده رعایت کنند. به همین دلیل است که محموله‌های کالاهای خطرناک به گروه‌های بسته‌بندی تقسیم شده‌اند.

گروه‌های بسته‌بندی شناسایی نوع کلاس‌ها را برای مقاصد حمل و نقل و دستکاری آسان‌تر می‌کنند. گروه بسته‌بندی I مربوط به مواد با خطر بالا، گروه II برای خطر متوسط و گروه III برای مواد با خطر پایین است. فرستندگان باید اطمینان حاصل کنند که تمامی اسناد به طور کامل و صحیح پر شده‌اند، اطلاعات خوانا و به درستی امضا شده‌اند و محموله طبق قوانین و مقررات IATA آماده شده است. علاوه بر درست و مناسب بودن برچسب‌ها، تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان بسته‌بندی کالاهای خطرناک باید اطلاعات لازم برای نحوه تجمیع و استفاده از بسته‌بندی را ارائه دهند.

 

چگونه مواد خطرناک را علامت‌گذاری و برچسب‌زنی کنیم؟

بسته‌های حاوی مواد خطرناک باید به درستی برای حمل‌و‌نقل برچسب‌گذاری شوند. این شامل برچسب‌های طبقه‌بندی، دستورالعمل‌های کاربردی و هرگونه اطلاعات الزامی دیگر است. برچسب‌ها باید در معرض دید صریح قرار گیرند و هیچ برچسب دیگری که مرتبط نباشد در کنار آن‌ها نباید وجود داشته باشد.

برچسب‌ها باید مقاوم، بر پایه چسب، بر روی بیرون بسته‌بندی نصب شده و به وضوح قابل مشاهده باشند. آن‌ها باید تمام مشخصات مورد نیاز مانند شکل، رنگ، فرمت، نماد، و متن را دارا باشند. روی هر برچسب باید به زبان انگلیسی و همچنین زبان مبدأ اطلاعات لازم درج گردد.

 

تهیه برچسب‌های مواد خطرناک

برای اطمینان از اینکه برچسب‌های مواد خطرناک شما تمام معیارهایی را که در مقررات حمل مواد خطرناک (DGR) انجمن بین‌المللی حمل و نقل هوایی (IATA) ذکر شده، برآورده می‌کنند، می‌توانید آن‌ها را مستقیماً از IATA خریداری نمایید. با خرید برچسب‌های مواد خطرناک از سایت IATA، همواره از رعایت الزامات قانونی اطمینان خواهید داشت.

 

مسئولیت مستندات کالاهای خطرناک

مسئولیت تکمیل اظهارنامه‌ی حمل‌کننده برای کالاهای خطرناک، که شرحی از کالاهای پیشنهادی برای حمل و نقل هوایی است، بر عهده‌ی حمل‌کننده است. باید دقت زیادی به کار رود زیرا این اسناد باید به طور دقیق تنظیم شوند. اگر اسناد به درستی پُر نشوند، کالاها برای بارگیری توسط هواپیما قابل پذیرش نیستند.

حمل کالاهای خطرناک هوایی

منابع اطلاعات بیشتر

سازمان بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی (IATA) با دقت کار می‌کند تا ایمنی حمل‌ونقل هوایی، چه در سفر مسافران و چه در حمل مواد خطرناک توسط هواپیما، حفظ شود و ایمنی به‌عنوان نگرانی اول قرار دارد. IATA به اهمیت آموزش کافی ذینفعان و ارائه پشتیبانی لازم به آنها برای انجام وظایف‌شان به شیوه‌ای ایمن و مطمئن، توجه دارد. این سازمان به ارائه‌ی آموزش‌ها و دستورالعمل‌های مقرراتی باکیفیت متعهد است تا اطمینان حاصل شود که مقررات ایمنی همواره به‌آسانی برای کسانی که به آن نیاز دارند، در دسترس است. برای دسترسی به جدیدترین نسخه‌ی مقررات کالاهای خطرناک IATA (DGR)، می‌توانید به صفحه DGR مراجعه کنید.

 

رفرنس انگلیسی این مقاله ( اینجا کلیک کنید )

همزمان میتوانید بخش های دیگر مقاله حمل کالاهای خطرناک هوایی را در این وبسایت مطالعه نمایید.

فهرست مطالب

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *