حمل کالاهای خطرناک هوایی

حمل کالاهای خطرناک هوایی – بخش اول

آنچه باید درباره حمل کالاهای خطرناک هوایی بدانید

هر سال بیش از 1.25 میلیون محموله کالاهای خطرناک از طریق هوایی حمل می‌شود. با پیش‌بینی رشد 4.9 درصدی حمل‌ونقل بار هوایی در هر سال طی 5 سال آینده، تعداد محموله‌های کالاهای خطرناک به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت. با توجه به مقدار زیادی کالای خطرناک که از طریق هوا حمل می‌شوند، لازم است که مقررات ایمنی به دقت رعایت شوند. آیاتا در شناسایی ریسک‌ها به عمل آمده و با همکاری سازمان بین‌المللی هواپیمایی کشوری (ICAO)، در اصلاح مقررات پیش قدم شده و دستورالعمل‌های به‌روز شده‌ای را در اختیار ذینفعان قرار می‌دهد تا نحوه ایمن حمل و نگه‌داری کالاهای خطرناک را فراهم آورد.

کالاهای خطرناک چیستند؟

پیش از ارسال بسته‌بندی، تعریف کالای خطرناک اهمیت دارد. بر اساس دستورالعمل‌های منظم اتحادیه بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی (IATA) در کتابچه مقررات کالاهای خطرناک (DGR)، ” کالاهای خطرناک (که به همین نام یا به مواد خطرناک یا هزمت شناخته می‌شوند) مقالات یا موادی هستند که قابلیت ایجاد خطر برای سلامتی، امنیت، اموال یا محیط زیست را داشته و در فهرست کالاهای خطرناک در مقررات کالاهای خطرناک IATA نمایش داده شده یا بر اساس این مقررات طبقه‌بندی می‌شوند.” به دلیل روند قانونگذاری دقیق IATA، کالاهای خطرناک می‌توانند به صورت ایمن و مطمئن هوایی جابه‌جا شوند، به شرطی که این دستورالعمل‌ها به دقت دنبال شوند.

 

نمونه‌هایی از کالاهای خطرناک

حمل و نقل کالاهای خطرناک معمولاً توسط فرستندگانی انجام می‌شود که در زمینه حمل مواد خطرآفرین (hazmat) دانش لازم را دارند. اما برای بسیاری از مسافران، مشخص نیست چه اقلامی به عنوان کالاهای خطرناک شناخته می‌شوند. برخی نمونه‌های کالاهای خطرناک شامل اسپری‌ها، باتری‌های لیتیومی، مواد عفونی، آتش‌بازی‌ها، یخ خشک، موتورها و ماشین‌آلات با سوخت بنزینی، فندک‌ها و رنگ می‌باشند.

 

حمل کالاهای خطرناک هوایی

چرایی ضرورت آموزش کالاهای خطرناک

امنیت به عنوان نگرانی اولیه IATA شناخته شده است، به همین دلیل آموزش کالاهای خطرناک برای همه افرادی که در زنجیره تامین، با آماده‌سازی، ارائه، پذیرش و جابجایی کالاهای خطرناک سر و کار دارند، الزامی است. این آموزش‌ها باید هر دو سال یک بار تجدید شوند. IATA دستیابی به این آموزش‌ها را با ارائه دوره‌های آموزشی و منابع بروز سالانه، برای تمام افراد نیازمند ساده و قابل دسترس کرده است تا تمام ذی‌نفعان با آخرین قوانین و مقررات آشنا شوند. تمایل IATA به حفظ امنیت حمل و نقل هوایی، نیروی محرکه پشت تضمین انطباق کامل با مقررات از طریق آموزش مناسب تمامی اطراف مرتبط با حمل کالاهای خطرناک است. فارغ از اینکه شما فرستنده، شرکت حمل و نقل، کارگزار پذیرش بار، عضو خدمه کابین یا قسمتی دیگر از زنجیره باشید، می‌توانید اطلاعات به‌روز در مورد آموزش‌های مربوط به کالاهای خطرناک را در بخش آموزش ما بیابید.

 

مقررات حمل مواد خطرناک IATA

مقررات حمل مواد خطرناک انجمن بین‌المللی حمل و نقل هوایی (IATA) مجموعه‌ای از قوانین مندرج در یک راهنمای قابل فهم است که بر اساس دستورالعمل‌های سازمان بین‌المللی هواپیمایی کشوری (ICAO) برای حمل و نقل ایمن مواد خطرناک طراحی شده است. این مقررات شامل طبقه‌بندی سازمان ملل متحد درباره هر مقاله یا مواد و شرایط پذیرش و قابلیت حمل و نقل هوایی آنها نیز می‌باشد. IATA با در نظر گرفتن دستورالعمل‌های ایمنی ICAO و سازمان ملل، تدابیر ایمنی را یک گام فراتر برده، ضمانت می‌کند که بالاترین استانداردهای ایمنی دنبال شوند.

 

فرکانس به‌روزرسانی مقررات

در حالی که ICAO هر دو سال یکبار مقررات خود را به‌روز می‌کند، IATA به دلیل تغییرات قابل توجهی که هر ساله رخ می‌دهند و برای تطبیق با پروتکل‌های ایمنی به اطلاعات به‌روز نیاز دارد، دستورالعمل‌های خود را سالانه به‌روزرسانی می‌کند. نیاز به داشتن اطلاعات جاری در مورد محدودیت‌های خاص کشورها و شرکت‌های هواپیمایی، که گاهی از قوانین ICAO محدودکننده‌تر هستند، به‌روزرسانی‌های مکررتری را طلب می‌کند. به همین دلیل IATA هر سال دستی کاربردی خود را با آخرین مقررات و تغییرات در رویه‌ها به‌روز می‌کند.

 

طبقه‌بندی کالاهای خطرناک

سازمان ملل کالاهای خطرناک را در یکی از نه کلاس طبقه‌بندی می‌کند و هر کالای خطرناکی حداقل در یکی از این کلاس‌ها قرار می‌گیرد. دسته‌بندی صحیح کالاهای خطرناک برای انتقال اطلاعات خطر(های) مربوطه در زنجیره حمل‌ونقل ضروری است. کلاس‌های کالاهای خطرناک عبارتند از:

کلاس 1—مواد منفجره

کلاس 2—گازها

کلاس 3—مایعات قابل اشتعال

کلاس 4—جامدات قابل اشتعال؛ مواد قابل به اشتعال خودبه‌خود؛ موادی که در تماس با آب گازهای قابل اشتعال تولید می‌کنند

کلاس 5—مواد اکسیدکننده و پراکسیدهای آلی

کلاس 6—مواد سمی و عفونی

کلاس 7—مواد رادیواکتیو

کلاس 8—مواد خورنده

کلاس 9—مواد و اقلام خطرناک متفرقه، شامل مواد خطرناک زیست‌محیطی

حمل کالاهای خطرناک هوایی

شناسایی کالاهای خطرناک

کالاهای خطرناک بر اساس طبقه‌بندی و ترکیبات‌شان، یک شماره سازمان ملل (UN) و نام مناسب برای حمل‌ونقل دریافت می‌کنند. مانوال مقررات کالاهای خطرناک IATA (DGR) فهرستی حاوی تقریباً ۳۰۰۰ مقاله و ماده را که عموماً با هواپیما حمل می‌شوند، دربردارد. اسامی فهرست‌شده مانند رنگ و اتانول و همچنین مواد “غیر ویژه مشخص‌شده” (n.o.s.) که گروه‌های شیمیایی یا مرتبط را پوشش می‌دهند، مانند الکل‌ها، n.o.s. و مواد خطرناک زیست‌محیطی به صورت مایع، n.o.s.، در این لیست موجود است.

فهرست مطالب

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *